Trends inden for step-by-step-based-onlinesales

0

Step by step baserede flows, også kaldet wizards er ofte brugt til brugeroprettelser, sign-up til diverse prekvalificerende salg, også kaldet lead generering. Det kan også bruges til direkte salg, hvor brugerinput er afgørende for salgets gennemførsel.

Eksempler:
Get back in touch – formularer: Sign-up til permissions / blive ringet op / indhent tilbud
• Tagtjek
• Alarmgennemgang
• Indhent 3 tilbud på forsikringer, 3 håndværkertilbud og er særligt brugt indenfor b2c

Simuleringer: Lånetilbud, låneberegnere, forsikring og andre finansielle ydelser

Direkte salg: Kan fx være indrykning af annoncer i aviser, boligsider, bilsider, jobportaler etc. Her ser man ofte, at der præsenteres pakker, hvor man kan vælge størrelsen på produktet i en sammenligningstabel. Det ses også hos SaaS produkter og abonnementsordninger.
Det kan også være salg af produkter, som kræver mange tilvalg og tilpasninger til kundens behov, fx salg af rejser.

Typisk indhold i step-by-step-based wizards
• Behovsafdækkende spørgsmål: Bruges til at kvalificere leadet (fx har du bil, Kunne du overveje at skifte bank?)
• Segmenteringsspørgsmål: Bruges til at kvalificere leadet (fx titel, nuværende forsikringsselskab, alder)
• Screeningsspørgsmål: Bruges til at definere om et lead er go/no-go (fx køn, budget, civilstand)
• Motiverende spørgsmål: Bruges til at modne leadet (Kan du bruge en billig forsikring?)

Formål
• Generere
• Kvalificere
• Modne
• Aktivere / genaktivere
• Nurturing

Feedback former
• Telefonisk
• Mails
• Downloads

Feedback typer
Dynamisk; Resultatet kan være dynamisk, således at man feedbacker skræddersyede PDF’er, gratis videns dokumenter, videoer sammensat af relevante klip og call2action kan variere fra du kan ringe til os, blive ringet op, book møde, få os ud og lave en demo eller bliv hentet i limo og få special treatment.

Trends
• Seamless interactions
– Early commitment/motivation
– Easy first steps
– Opfølgning fx via mail
– Give and take – quick wins, fx test, polls, sammenligning, anbefalinger etc.
• Den naturlige vinder (New York Times)
• Leg med produktattributterne (herunder også personalisering)
• Integration med eksterne register, fx smartbudget eller comparo
• Autosuggest og autocomplete
• Mobile first
• Leaved baskets, retargeting, cookiefootprint, dataharvest, big data

Om fremtiden inden for flow ser lys ud?
Ja måske. Teknologierne skifter hele tiden. Flows har nogle fordele i sin opbygning. Man kan nemmere fejlfinde. Man kan nemmere tracke frafald undervejs. Men nutiden expand/collapse tendenser kan måske finde indpas i flowkulturen. Senest har også nye former for interaktioner fundet frem. Hvad enten det er briller, mobiler, tables eller ure, så er principperne bag det gode flow det samme.

Hvis du har en traditionel webshop med fx salg af svømmebriller, så er flows nok ikke anvendeligt, men hvis du sælger mere komplekse produkter eller serviceydelser, som fx udlejning af bolig, så kan det godt betale sig at sætte sig ind i the do’s and dont’s på området.

Leave A Reply

Your email address will not be published.