2020 gaming tendenser: Ny rapport giver indblik i nutidens spillevaner og fremtidens spil.

Mobilen er den største spilleplatform i verden!

En ny rapport fra 2020 viser at mobilen er den platform flest mennesker bruger når det kommer til ’gaming’. Det kunne man konkludere ud fra rapporten foretaget af forskerholdet bag The State of Online Gaming 2020. Efterfulgt af mobilen, er computeren den næst mest foretrukne platform – derefter spille-konsoller og tablets. Mobilen har øget forspringet med hele 13% sammenlignet med rapporten fra 2019. Der viser sig altså en tendens, hvor flere og flere bruger mobilen til at tilfredsstille deres spillelyst.

Globalt er det, som sagt, mest mobil der bliver brugt. Men blandt landende man har undersøgt, var det Japan der bruge mobilen mest. I Italien havde man det største brug af computerbaserede spil, Indien det største forbrug af tablets, mens Storbritannien var mest klar på spillekonsoller.

Største undersøgelse for forbrugsvaner af spil

Rapporten har undersøgt spilforbruget hos i alt 4.500 personer gennem spørgeundersøgelser. Den har taget udgangspunkt i kortlægge online forbrugsvaner. Samtidig har den også undersøgt deltagernes holdninger i forhold online gaming generelt.

Deltagerne har kommer fra et bredt repræsentativt valg af landende; Frankrig, Tyskland, Japan, Sydkorea, Indien, USA, og mange andre. Alle deltagere har været +18 år og mindst spillet online spil en gang om ugen. De blev spurgt hvilke spil de spillede og hvor ofte, hvilke platforme de brugte samt hvad de forbinder med en god/succesfuld spiloplevelse. Et af de mere notable påfund var, at det såkaldte ’binge-gaming’, hvor man uafbrudt spiller i mere end 4 timer ad gangen, er en stigende tendens blandt gamere.

Nye tider for spilleindustrien: konsol-løse spil

En ny kategori inden for gaming har vundet sin plads i forbrugernes hverdag. Der er her tale om en ny trend, hvor man ikke længere har brug for en konsol. Det nye koncept kan blandt andet findes i form af Google Stadia. Her er der kun brug for en controller og et chromecast – resten foregår over streaming.

Globalt svarede 44% at de ville være interesserede i de nye konsol-løse platforme. Her var de ’professionelle’ gamere den største af andel i alderen 18-45 år. Det er altså fremvindende tendens, som vi skal holde øje med de næste mange år. Det eneste der forhindrede dem i at abonnere, var for høje priser sammenlignet med den lave ydeevne (grafik).

Candycrush, Angry Birds og Spider Solitaire er stadig blandt favoritterne

De hyggelige og populære spil som nævnt i overskriften, er stadig de mest spillede spil. Globalt er det single-player baserede marked, med udgangspunkt i udfordrende små ’baner’, der går af med sejren. Meget tyder på at de simple hverdagsagtige spil, hvor man ikke skal bruge alt for meget energi, er det den brede befolkning vælger. Lignende singleplayer spil er blandet andet 7 kabale solitaire.