På fredag må du gerne tage legetøj med på jobbet!

Fredag den 6. marts løber social media begivenheden ‘Take Your Action Figure To Work Day’ af stablen – dagen hvor det er helt ok at tage en actionfigur med på jobbet, bare du deler oplevelsen på Twitter, Instagram eller Facebook

Det eneste du skal gøre for at være med på spøgen, er at tage et foto af din actionfigur i en arbejdssituation, og så dele billedet på de sociale medier med hastagget #afwd2020.

“Det er da noget helt fantastisk i offentligt at omfavne sit indre legebarn i hvert fald en enkelt dag om året – og huske på, at det gerne skulle være lidt en leg at gå på arbejde også,” siger Thomas Berger, redaktør for online legetøjsmagasinet SkalViLege.Nu

Privat spøg blev til globalt fænomen

Fænomenet ‘Take Your Action Figure To Work Day’ er blevet til på initiativ af amerikaneren Randy Ham, efter han en tilfældig februardag i 2014 havde han taget en af sine actionfigurer med på arbejde 

Her tog han nogle fotos af figuren i forskellige situationer på jobbet og lagde dem på Instagram. Det var et hit blandt Randy Hams venner, og han besluttede sig derfor for se, om der mon var andre, som havde lyst til at lege med. 

Den 7. marts 2014 blev derfor erklæret for den første ’ Take Your Action Figure To Work Day,’ og inden dagen var omme, var det tilknyttede hashtag blevet benyttet i to millioner tweets.

”Det er vanvittigt at tænke på, at et enkelt foto kunne sætte gang i en sådan fantastisk årlig begivenhed på de sociale medier. Jeg troede helt ærligt, at det bare ville være lidt sjov mellem mig og mine venner. Jeg havde aldrig forestillet mig at det ville blive globalt,” fortæller Randy Ham på ’Action Figure Work Day.’-websiden.

Voksne må også gerne lege

At det er helt i orden at voksne mennesker interesserer sig for eller samler på legetøj er en trend, som er blevet meget tydelig gennem de seneste par år. 

Det ses blandt andet i Netflix-serien ‘The toys that made us.’ som udforsker legetøjets historie. Samtidig har flere legetøjsproducenter lanceret luksusudgaver, rettet mod voksne legebørn, af klassisk legetøj. Og herhjemme har Lego forlængst fået fat i samme målgruppe med deres Lego Ultimate Collectors Series.

“Det handler selvfølgelig om nostalgi. Det her med at søge tilbage til en tid, hvor alting måske var lidt mere enkelt og ligetil, og at vi som voksne har økonomi til at købe det legetøj, vi aldrig fik men drømte om, da vi var børn,” mener Thomas Berger.

Comments