Små banker vinder frem

I løbet af de sidste to år har Danmarks små banker fået 60.000 nye kunder. Hermed flokkes landets bankkunder om de mindre banker, og det findes der flere gode grunde til. I det følgende får du et overblik over, hvorfor de mindre bankers popularitet stiger, imens de større banker sakker mere og mere bagud.

Og hvem ved – måske du selv kommer til at overveje at skifte bank, når du først har læst færdig?

Tryghed og nærhed hos de små banker

Landets otte største banker mistede i 2016 hele 15.700 kunder til Danmarks mindre pengeinstitutter. Dette tal steg dog radikalt året efter, idet kundetabet lød på hele 44.700 sidste år. Hermed er der tale om en tredobling af mistede kunder på et enkelt år ifølge en omfattende kundeundersøgelse fra analysehuset Voxmeter. Grunden til dette fald ses tydeligt i kundernes savn af nærhed, tillid og tryghed. Kunderne mener, at de i højere grad vil få opfyldt disse værdier ved at gå over til landets små banker. Denne udvikling genkendes ligeledes hos de små bankers interesseorganisation, Lokale Pengeinstitutter (LOPI), som desuden påpeger, at de mindre aktørers forretningsmodel synes at virke særdeles attraktiv hos bankkunderne. Hovedårsagen til de mindre bankers stigende popularitet er netop, at de små banker lægger stor vægt på og bruger meget af deres tid på at opbygge et tæt kundeforhold. I det udviklede filialnet er der afsat plads til en betydningsfuld og personlig rådgivning, så kunderne altid har en følelse af tryghed og tillid ved et besøg i banken.

Ikke tale om en usund konkurrence

Direktøren i LOPI, Jan Kondrup, udtaler ligeledes, at de små bankers positive tal viser en udvikling, hvor de mindre banker efter mange års højkonjunktur har konkurreret priserne så langt ned, at indtjeningen ikke er så god, at den modsvarer risikoen på de enkelte kundeengagementer. Kondrup mener ikke, at der er tale om en usund konkurrence, men derimod om en barsk konkurrence, hvor målet er at få de absolut bedste kunder. Vedrørende de store bankers kundetal har fire banker tabt kunder og fire banker vundet kunder i løbet af de seneste to år. Set i forhold til bankernes markedsandele er bankerne Nordea og Sydbank desuden hårdest ramt. Disse banker genkender udviklingen, men ikke kundetabets omfang. Ifølge Steen Sandager, som er direktør for privatkunder i Sydbank, må banken erkende, at den ikke har været god nok til at kommunikere forandringer ud til alle kunder. Samtidig udtaler direktøren, at banken arbejder intenst på at gøre noget ved kundetabet. Nordea understreger ligeledes, at banken tager sit image hos kunderne ganske alvorligt, og at de arbejder hårdt på at komme tættere på kunderne og skabe en tillidsfuld kunderelation.

Overvejer du et bankskift?

Måske har du som følge af ovenstående læsning selv fået lyst til at skifte fra en større bank til en af de mindre banker, som har filialer i din by. Skift bank, hvis du for eksempel er utilfreds med den benævnte grad af nærvær, tillid og tryghed, men husk dog i forbindelse med researchen at tjekke den pågældende banks forskellige gebyrer og potentielt dyre renter.

Comments