Overkom din angst med ACT terapi

Når det kommer til angst, så er der flere forskellige terapiformer, som har vist sig særligt effektive til at hjælpe dig videre. En af de former er bl.a. ACT terapi. ACT er en forkortelse for Acceptance and Commitment Therapy, og hvis man er udfordret med angst, så kan denne metoden hos psykologen være særdeles god. 

Det særlige ved ACT er, at man har fokus på, at det er en betingelse, at man gennem livet møder udfordringer. Og jo mere man forsøger at kæmpe imod dette, jo sværere kan man opleve, at udfordringen bliver for en. Overført til angst, så er angst netop en af de ting, som kan fastholdes, jo mere man forsøger at undgå den. Adfærd indrettet til at gå en bue uden om angst kan måske give rationel mening for én i øjeblikket, men på lang sigt, så puster man stadig liv til angsten på denne måde. 

Sådan arbejder man med ACT i angst terapi

Med ACT terapi vil man se på angst og forholde sig til de ting i livet, som man kan kontrollere, og som man kan ændre – fremfor det man ikke kan. Ellers kan det nemlig blive svært at få plads til de ting i livet, som også giver en positiv energi. I ACT terapien vil man også arbejde med at tanker blot er tanker, og at det at have angst ikke er ensbetydende med, at du ER din angst. Hvis det virker uhåndgribeligt, så bliver det med garanti mere lettere at forstå, når du kommer til en psykolog som Mikael Knudsen. Mikael arbejder bl.a. som angst psykolog i København, og i sit daglige virke som psykolog, arbejder han med ACT terapi. Hvis tiden derfor er inde til, at du gerne overkomme din angst, så er der god hjælp at hente, når du kontakter ham som din psykolog.