Sådan vælger du de rigtige maveøvelser til en flad mave

Sådan får du en flad mave

Ønsket om en Flad Mave, står højt på rigtig manges ønskeliste.

Men hvad skal der til for at få en flad mave?

– lad os kigge nærmere på det.

At få en flad mave kræver 2 ting:

  1. Du har en tilpas lille mængde fedt på maven
  2. Du har noget muskelmasse så maven også synes fast.

Disse to ting kan ikke stå alene. Så derfor hjælper det ikke at lave 1000-vis af forskellige maveøvelser, hvis der stadig er alt for meget fedt på maven. At få fedtet væk er den allervigtigste parametre.

At du derefter også fokuserer på at træne din mave sund og stærk er selvfølgelig også vigtigt, men du ville i princippet også godt kunne få maven flad, ved bare at fokusere på fedtet.

Hvordan får man så fedtet væk fra maven?

Enkelt, og så alligevel ikke …

Det kræver et Energiunderskud, hvilket betyde at man skal spise mindre end man forbrænder, for at tabe sig. Desværre kan man ikke bestemme hvor man taber sig, men der er altså ikke noget specifikt du kan gøre for at det lige præcis er maven det skal forsvinde væk fra.

Du kan evt. kigge her for at finde forslag til en Sund morgenmad, som også vil hjælpe dig godt på vej.

Når du har den del på plads kan vi begynde at kigge på maveøvelser.

Det er vigtigt at vide, at der findes ikke en maveøvelse der bedre end andre. Men en parametre du kan vurdere om en maveøvelse er god eller ej, er om der er mulighed for progression i den givne øvelse.

Progression er et fint ord for fremgang. Og når jeg siger om der er mulighed for progression, er om du kan måle om du bliver bedre og bedre.

Fx. vi kender alle maveøvelsen: Sit-ups.  Her har du kun en mulighed for progression og det er om du kan tage flere og flere gentagelser. Du har ikke så mange muligheder. Hvorfor øvelsen hurtigt kan blive kedelig.

 

Men hvis du også kan finde øvelser hvor du kan skrue på flere parametre, så er der lige pludselig god mulighed for progression.

Fx ved denne øvelse: Garhammer Raise.

Her kan du skrue på:

  1. Flere gentagelser
  2. Øge sværhedsgraden

 

Fx bliver øvelsen hurtigere svære ved at ligge på en skrå bænk som her:

Og bliver den også for nem kan du lave en avanceret version hvor du hænger i armene.

Så derfor er denne øvelse mere ved, end almindelig situps, fordi du har flere variantsmuligheder.

 

Comments