Få et sundt indeklima

Det er vigtigt, at der er et godt indeklima i din bolig.  Det påvirker nemlig dig og din families sundhed og trivsel.

I Danmark opholder vi os ca. 16 timer i døgnet i vores bolig, så derfor er det så vigtigt for vores sundhed og trivsel, at indeklimaet i din bolig er godt.

Ved indeklima forstås alle de miljøfaktorer, som påvirker os. Luft, fugt, varme, lys, røg, og alle de partikler og kemiske stoffer, der er i inde miljøet. 

Kan dårligt indeklima gøre dig syg?

Ja, det kan det faktisk.  Et dårligt indeklima kan give gener som irritation i øjne, næse og hals, udslæt, rødme, kløe, hovedpine, træthed, kvalme og svimmelhed eller mere alvorlige sygdomme som astma, kræft og hjertekarsygdomme. 

Hvad skyldes dårligt indeklima?

Typiske årsager til dårligt indeklima er

  • Fugt i boligen
  • Allergifremkaldende stoffer fra husdyr, husstøvmidler, pollen og skimmelsvamp
  • Tobaksrøg
  • Radon
  • Partikler fra luftforurening, brændeovne, stearinlys m.v.
  • Kemikalier fra maling, møbler rengøringsmidler m.v.

Hvad kan du gøre for at få et bedre indeklima?

Der er mange tiltag du selv kan gøre for at få et bedre indeklima. Du kan blandt andet:

1) Lufte ud

Det anbefales, at du lufter grundigt ud 5-10 minutter, gerne 3 gange om dagen. Husk også at lufte ud i køkkenet og badeværelset. Har du problemer med at få god ventilation i din bolig, kan det være en rigtig god ide at få etableret et ventilationsanlæg. Så sørger det automatisk for at udskifte luften, så den aldrig bliver for fugtig eller for tør. Og kombineres ventilationen med varmegenvinding, hvor den eksisterende varme ”genbruges”, bliver der heller aldrig for køligt.

2) Hold samme temperatur i alle rum

Hvis du holder samme temperatur i alle rum, så undergår du, at der kommer kondens i et koldt rum. Fugtige overflader giver nemlig gode betingelser for fx skimmelsvamp. En god inde-temperatur er på mellem 18-21 grader, også i soveværelset.

3) Gør ofte rent

Rengøring er vigtigt, hvis du vil bevare et godt indeklima. Det gælder især for luftens kvalitet, da dårlig luft kan give irritation i øjne, næse og luftveje, træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær. Så støvsug regelmæssigt, især hvis du har husdyr. Anvend gerne milde rengøringsstoffer uden duftstoffer og husk også at vaske sengetøj regelmæssigt.

4) Fjern fugt

Fugt i boligen kan give skimmelsvamp og dårlig lugt. Fugt kan bekæmpes på flere måder og her er udluftning et effektivt våben. Har du mistanke om fugt i boligen, så kan det måles med en fugtmåler (hygrometer), der kan måle hvor høj den relative luftfugtighed er i dit hus. Ellers er gode råd mod fugt at lukke døren til badeværelset, når du går i bad og at du tørrer dit tøj udendørs eller i tørretumbler.

5) Tænd emhætten når du laver mad

En af de største syndere til et dårligt indeklima er madlavning. Brug derfor altid emhætten, når du laver steger, koger og bager. Brug grydelåg, mens du laver mad.

6) Begræns kemiske stoffer i boligen

Det siger sig selv, at man naturligvis ikke skal ryge indendørs. Begræns brugen af pejs, brændeovn og stearinlys og vælg byggematerialer, møbler, maling, tæpper, der ikke afgiver skadelige stoffer og ubehagelig lugt.

7) Tjek for radon

Bor du i et område, hvor der er meget radon i undergrunden, kan radioaktiv stråling fra radon være en trussel mod dit indeklima. Radon siver op fra undergrunden og kan trænge ind i boligen gennem utætheder i gulvkonstruktionen.  Radon kan sættes i forbindelse med flere forskellige kræftsygdomme. Dog hyppigst lungekræft. Hvert år bliver der registreret 300 dødsfald, der kan henføres til radon. Dette tal er desværre konstant og udgør dermed et reelt helbredsmæssigt problem.

Du kan læse meget mere om det gode indeklima her.