Eksamensangst – Hvad er værd at vide

Lider du af eksamensangst?

Hvad er eksamensangst?

Eksamensangst er en følelse af angst, som opstår i forbindelse med en eksamen, eller en anden lignende præstation, hvor du bliver bedømt af andre. 

Overordnet set er det følelsen og oplevelsen af, ikke at kunne klare det godt nok under en eksamen. Det er ofte ledsaget af tanker og følelsen af frygt, for at der skulle opstå ubehagelige momenter under eksamen.

Ofte vil individet gøre alt for at undgå lignende situationer, og måske endda også eksamensforberedelsen, da det minder om den kommende oplevelse man skal igennem.

Normale og unormale reaktioner?

Det er meget almindeligt at man føler en vis grad af spænding og nervøsitet i forbindelse med en eksamen eller anden præstation. Af og til, kan det faktisk være en fordel. Da det så skærper de andre sanser, og du derved fokusere 100% i situationen og under forberedelsen. 

For nogle kan det dog ske, at nervøsiteten stiger til et endnu højere niveau, hvor det kan være trættende og udmattende. Du kan sågar føle fysisk og psykisk ubehag. Og dette kan gå ud over din præsentationsevne, så det kan være svært at få vist de faglige egenskaber m.m. Og her vil man i visse tilfælde tale om eksamensangst.

Hvorfor får du eksamensangst?

Eksamensangst kan ofte forekomme, hvis man stiller meget høje krav til sig selv. det kan også være fordi man har haft tidligere oplevelser, som på en eller anden måde har været mere eller mindre traumatiserende. 

Det kan også være folk omkring dig, som har høje forventninger til dig. Og sidst men ikke mindst, kan det være andre bagvedliggende faktorer så som social fobi eller andet. 

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt at reagere på de første tegn, på eksamenangst, da du herved kan stoppe en mulig forværring. For hvis du bliver ved med at presse dig selv, og din personlige grænse, vil det næppe hjælpe dig. 

Det hjælper dig heller ikke hvis du prøver at undgå alle situationer, der kunne fremprovokere følelsen af angst. For så lærer du heller ikke at arbejde og blive bedre til at være i det.

Det gælder derfor om at finde en god balance, mellem at holde igen og presse sig selv.

Døjer du med meget slem eksamensangst, så kan du også snakke med en terapeut, der kan give dig nogle bestemte værktøjer, og som kan hjælpe dig på vej. 

Comments