4 Sunde vaner

Føler du dig dårligt tilpas i din krop, og er dine vaner ikke helt så sunde som de burde? Er du der ikke helt og er der stadig nogle ting der skal ændres på din krop? Så begynd på disse sunde vaner, og få gode resultater. Disse vaner giver både en sundere krop men også et sundere sind.

1.D-vitamin

At komme ud i solen er vigtigere end hvad du tror. D-vitamin er vigtigt for kroppen og det kommer fra solen, derfor er det vigtigt at få sollys hver dag, hvis det er muligt. Dog er det vigtigt at huske solcreme, og solbadning er skal man undgå. Det er ikke sundt for kroppen og det ælder huden og øger risikoen for hudkræft. Især os der bro i Danmark har brug for D-vitamin, da vi ikke får nok sollys. Derfor er det vigtigt at du tager D-vitaminer. Sollyset i Danmark er ikke nok for kroppen. Manglende D-vitamin fører til træthed.

2.Husk motion!

Når vi kommer til sunde vaner, må vi ikke glemme motionen og træningen, der nærmest er den vigtigste del. Det er alfa-omega at du får rørt dig og får dyrket motion. Når du dyrker motion, føler du dig bedre tilpas i din krop og du kan virkelig mærke forskel, både fysisk og psykisk.

Det er vigtigt at røre sig hver dag og i mindst 30 min. Find noget der interesserer dig, som eksempelvis yoga, svømning, dans eller zumba, så får du også nemmere ved at komme afsted og røre dig.

Nogle fortrækker at tage en løbetur, andre træner i et fitnesscenter og andre foretrækker at træne derhjemme, hvilket også er helt fint. Der er mange måder du kan få motion og rørt din krop på.

Gør motion til en naturlig del af din hverdag. i stedet for at tage elevatoren så tag trapperne, det gælder også som motion!

Har du svært ved at komme i gang med træningen, og synes du ikke at du gør det rigtigt, så kan en personlig træner, være en god ide. Der har du nemlig en professionel der kan vejlede dig i træning og kost.

3.Massere grønt

Prøv at få inkorporeret så mange grøntsager i dine måltider som muligt. De er både sunde for dig men er også med til at gøre dig mæt. Er du ikke så meget til grøntsager så prøv at få grøntsagerne ind i dine smoothies eller juices. De giver en masse energi og det tilføjer en stor mængde næringsstoffer til kroppen. En grøn smoothie smager nødvendigvis ikke dårligt, du kan nemlig lave din smoothie som du plejer, men tilsætte lidt spinat eller kål til. Især spinat er godt at bruge da det ikke smager af meget, det vil tilføje en masse vitaminer ude at ændre på smagen. Kål har derimod en mere kraftig smag, men er dog også fyldt med en masse vitaminer og jern!

Urter er også godt at bruge i madlavningen. Drys med en masse urter på din mad eller få det ind i selve retten.

4.Frisk og rent

En vigtig del af sunde vaner er at spise så rent som muligt. Det går ikke med alle de forarbejdede produkter. At spise rent er bedre for din krop og det mætter også meget mere, hvilket betyder at du højst sandsynligt vil spise betydelig mindre portioner.

Forarbejdede produkter er heller ikke gode for kroppen, de er fyldt med en masse stoffer som ikke er sunde for os. Prøv derfor at lave så meget af din mad fra bunden og med friske råvarer.

Vi håber at disse sunde vaner kan hjælpe dig til at få en sunder krop og et sundere sind. Sundhed og motion skal ikke være en byrde for os men en del af vores hverdag.