Guide: Sådan vælger du den rigtige Google Ads konsulent

Med Google Ads kan du købe kliks til din hjemmeside, når en bruger indtaster en relevant søgeforespørgsel. Men hvordan finder man den rette Google Ads konsulent til at varetage opgaven?

Google Ads er et effektivt middel, når du skal have kunder i forretningen. Du har mulighed for at målrette dine annoncer, så de udelukkende vises til de brugere, der søger på en ydelse, som matcher dén, du tilbyder.

Det er dog ikke helt lige til, hvis ikke du har prøvet det før. Ofte er det en dårlig idé at forsøge at gabe over for meget, hvis man i forvejen driver en virksomhed. Derfor er det i mange tilfælde en god idé at uddelegere arbejdet til én, der har bedre forstand på det.

Her kommer Google Ads-konsulenten ind i billedet. Der findes masser af Google Ads konsulenter, der har specialiseret sig i Google Ads, men hvordan vælger man egentlig den bedste? Det forsøger vi at komme med 3 bud på herunder.

#1: Lad være med at lede i dit netværk

De fleste nystartede iværksættere bruger deres netværk, når de skal outsource ydelser. Det kan virke trygt, hvis vi kender den person, der skal varetage eksempelvis vores markedsføring. Ikke desto mindre, er det ikke en holdbar strategi, medmindre du har én i dit netværk, der er selvstændig Google Ads konsulent.

Er det et familiemedlem, en ven eller en bekendt, der hverken er ekspert eller konsulent, men måske bare ved en smule omkring Google Ads, så bør du for alt i verden undgå at bruge ham eller hende. Husk, det er din virksomheds økonomi, du gambler med.

Vælg hellere en dyrere løsning med en professionel Google Ads konsulent. Det er penge givet godt ud – og husk, at med Google Ads for du ofte valuta for dine penge med det samme, da det ikke er tidskrævende som arbejdet med organisk SEO.

Og når vi lige er inde over emnet, så husk heller ikke at tage imod Googles tilbud om gratis Google Ads opsætning. Deres arbejde er simpelthen for ringe og dine annoncekroner bliver spildt. Se denne video med anmeldelse af Gratis opsætning af Google Ads fra Google.

#2: Kig efter konsulentens referencer

Når du har fundet en Google Ads konsulent, du overvejer at starte et samarbejde med, så bør du altid bede ham om referencer. Spørg efter konkrete og dokumenterede resultater, der beviser præcist hvordan og hvor meget, han eller hun har hjulpet en virksomhed.

Spørg også ind til, hvilke virksomheder AdWords konsulenten har erfaring med. Ring eventuelt til 2-3 stykker af dem og spørg ind til deres erfaringer med den givne konsulent. Hvis de er positive, er det et godt signal, og du kan eventuelt aftale en prøveperiode, så du ikke binder dig i for lang tid, hvis konsulenten ikke opnår de rigtige resultater.

#3: Lad konsulenten gennemgå din konto

Hvis du allerede har en Google Ads-konto kørende, som du selv har sat op, så giv AdWords konsulenten adgang til kontoen. På den måde kan han eller hun se de nuværende kampagner, samt hvordan de performer, hvorefter det er lettere at komme med konkrete forslag til forbedringer.

Hvis du ikke selv har forstand på Google Ads, skal du være opmærksom på, at konsulenten muligvis overdriver for at score sig en ny kunde. Derfor bør du altid have mindst to bud på, hvordan performance kan forbedres, som du holder op mod hinanden.

#4: Overvej, hvor meget du er villig til at give

Du har forskellige muligheder, når du skal finde en Google Ads-konsulent. Først og fremmest bør du overveje, hvor meget du er villig til at give for det? Husk på, at det er en investering, som gerne skulle tjene sig selv hjem, så ofte er det bedre at give lidt mere for en, der kan dokumentere, at han eller hun ved, hvad de laver.

Du kan vælge at outsource dit Ads-arbejde til et Google AdWords bureau eller en Google Ads konsulent. Bureauer er ofte dyrere, da der er flere mellemmænd, der skal indover, og det generelt koster mere at holde butikken kørende.

Ofte tiltrækker bureauer nogle dygtige AdWords konsulenter, men det er måske bedre for dig at satse på en selvstændig Google Ads konsulent, som du kan have direkte kontakt med.