Din hjemmeside er ikke SEO Optimeret

0

Det lyder måske dumt hvis du helt sikkert mener din side er SEO optimeret, du har måske endda haft en såkaldt SEO Ekspert til at kigge på hjemmesiden, eller du har måske et abonnement med et såkaldt SEO firma.

SEO Specialist
Baggrunden for at jeg kan udtale mig om dette er, at jeg først og fremmest er SEO specialist. I mit arbejde, da følger jeg med i alle nye tendenser og har fingeren på pulsen, samt arbejder jeg med- og implementerer de nødvendige tiltag løbende på de hjemmesider jeg arbejder på – dog følger jeg ikke altid flokken, da der oftest kan opstå hysteri når der er en Google Søgemaskine algoritme opdatering.

Mange SEO Eksperters evner rækker ikke længere en til at koge et Æg
Jeg må jo bare sige til massehysteriet efter hver opdatering, at hvis folk blive ”straffet” på deres placering efter en algoritme opdatering, så har de nok ikke haft de rette folk til at hjælpe dem med deres Linkbuilding og On-Page SEO, og jeg må desværre også konstatere, at der findes ufattelig mange såkaldte ”SEO Eksperter”, som ikke gør deres arbejde godt nok, faktisk vil jeg gå så langt, som at sige at deres evner ikke rækker længere end til at koge et æg! Det er også derfor at ordet ”Linkbuilding” pludselig blev et ”fy” ord, og folk var og er det stadig, meget bange for at få lavet Linkbuilding.

Jeg har i mine mange år, endnu ikke prøvet at blive ”ramt” af en algoritme opdatering, dette skyldes, at det jeg gør virker – Lad mig forklare; Når man udbygger sin link profil, så er det altid godt at få links fra ens egen niche, men også links fra relateret nicher kan være rigtigt gode, et eksempel kunne være at du har en webshop der sælger Tennis udstyr – så vil det jo afgrænse dig noget i din link opbygning hvis du kun vil have indgående links fra andre der sælger Tennis udstyr. Brugbare relaterede Nicher kunne her være: Fitness, sport, andet udstyr/-grej.

Men pas på! Ikke kun at fokusere på din egen Niche, men husk også at modtage links fra andre steder, samarbejdspartnere, sociale links, links fra relaterede fag artikler, ja selv enkelte gode Linkkataloger med høj PR. Jeg snakker med flere og flere webshop og hjemmeside ejere, der kun vil have links fra deres egen specielle Niche og fravælger helt åbenlyse gode linkmuligheder, hvilket oftest betyder -at de igen får en meget smal og unaturlig linkprofil. Dette gavner ikke din hjemmeside!

Din hjemmeside er IKKE SEO Optimeret
I mit arbejde med bl.a.  SEO, da får jeg hele tiden nye kunder og henvendelser fra hjemmeside og webshop ejere, og derfor analyserer jeg oftest rigtig mange hjemmesider. Kunderne er alt fra nye webshop ejere til andre der har været i gang længe.

Tendensen er dog den samme, ud af 26 hjemmesider og webshops, som jeg har analyseret de sidste par måneder, da mangler de alle vigtige grund elementer i at være søgeoptimeret, og flere af dem havde allerede været i hænderne på ”SEO Eksperter” eller de var det stadig.

Oversigt over de største fejl og mangler:

  • Manglende Backlinks – 19 ud af 26 sider havde stort set ingen indgående links.
  • Smal Linkprofil – De resterende 7 havde alle en meget smal linkprofil, hvor de indgående links alle kom fra meget få domæner.
  • Manglende Nøgleord – Der var 6 hjemmesider/webshops, hvor de ønskede søgeord, ikke var at finde i enten titlen eller i beskrivelsen
  • Manglende Heading Tags – Der var 15 hjemmesider/webshops, hvor de ønskede søgeord, ikke var at finde i enten Headings eller i Brødtekst.
  • Manglende Billede Optimering – Der var 12 hjemmesider/webshops, hvor et eller flere billeder ikke var optimeret til web, dvs. de fyldte alt for meget, dette går ud over hastigheden.
  • Manglende Robot.txt – Der var 7 hjemmesider, der alle manglede en robot.txt fil.

Dette var bare nogle af de mest grundlæggende fejl på disse sider. Ingen af de 26 sider var specielt godt søgeoptimeret.
4 af dem havde endda en længerevarende løbende kontrakt med nogle ”SEO Eksperter” til at udbygge deres linkprofil, den ene havde godt nok 600 indgående links og en anden 1100 links, men de var stort set alle sammen fra samme kilde (domæne). De to andre havde kun 7 og 23 links, dog alle igen fra kun et par enkelte domæner- og flere af links kom fra samarbejdspartnere, dvs. der er ikke brugt et eneste sekund på Linkbuilding.
Det er så trælst at skulle fortælle en webshop ejer, at de folk, de har haft til at lave deres SEO og Linkbuilding, ikke har gjort deres arbejde. Derfor, husk altid! Laver du en aftale omkring Linkbuilding, så få dem til at sende dig en månedlig rapport over det udførte arbejde.

Konklusion
Konklusionen må være, at selvom de fleste webshops & hjememsider ikke er specielt godt søgeoptimeret, da bliver de reddet af at flertallet ligger i samme dynd og heller ikke er ret godt søgeoptimeret. Så kampen er måske ikke helt tabt for de 95%, men de vinder den bestemt heller ikke!

Leave A Reply

Your email address will not be published.