Onlinesynlighed på budget – sådan giver du din webside den bedste start

I dag er det for de fleste branchers vedkommende ganske utænkeligt at starte en virksomhed, uden også at oprette en onlineudgave i form af en hjemmeside. Og igen gælder det for mange brancher, at en stor del af kunderne kommer ind ad den virtuelle dør. Det er nemt og hurtigt at bruge internettet til at søge efter hjælp, services og produkter, og virksomhederne får mulighed for at fortælle og forklare på en anden måde, end når de møder kunderne face to face.

Det lyder jo fint alt sammen, men der er et problem. Onlinesynlighed kommer ikke bare dalende ned i skødet på en nyslået websideejer. Og hvad gør man så, når man som nystartet arbejder med et begrænset budget, og markedsføringsbureauer og SEO-værktøjer generelt er en tung økonomisk post?

Jo, man tillærer sig nogle ganske få, men potente SEO-principper, og dernæst finder man et troværdigt, intuitivt og særdeles budgetvenligt rank tracker værktøj, der gør, at man kan følge sin websides fremfærd i Google.

5 centrale SEO-principper

Find de rigtige søgeord

Sørg for at optimere til søgeord, der er relevante for din branche og virksomhed, og som har en fornuftig søgevolumen. Det kan lyde kompliceret, men opgaven er kun så svær, som du gør den til. Ingen har flere data om søgning en verdens største søgemaskine, Google. Og da du altid har Google lige ved hånden, så brug den til at finde keywords. Autocomplete, People also ask og relaterede keywords er tre smarte Google-features, som forærer dig en bunke toprelevante keywords, spørgsmål og vendinger, som mange mennesker søger på hver måned.

Producer interessant og vedkommende indhold

Indhold kan være videoer, blogartikler, billeder, infografik eller andet spændende, som dine besøgende kunne være interesseret i. Dette indhold skal inkludere dine alle dine keywords, gerne i overskrifter og titler.

Vær kritisk, når du jagter backlinks

Et backlink er en anbefaling af din hjemmeside og din virksomhed. Derfor skal du sørge for at linkbuilde fra sider, der selv er troværdige, og som producerer indhold, der er relevant for din branche. En anbefaling fra en side fyldt med spam vil have dårlig indflydelse på din placering.

Følg dine Google-positioner

Din indsats er intet værd, hvis du ikke ved, hvilken effekt den har på din placering i Google. Med et godt overblik over dine positioner ved du altid, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Så slipper du for at famle i blinde og spilde tid på noget, som ingen effekt har.

Hvis du som eksempelvis fysioterapeut eller personlig træner lægger en masse energi i blogartikler, men ikke udvikler dig i Google, skyldes det måske, at dine kunder efterspørger læringsvideoer i stedet. Når du så ændrer strategi, vil det vise dig på din graf i løbet af få dage. Uanset om du laver backlinks, title tags, SoMe-opslag, intern linkbuilding eller tekniske justeringer, kan en rank tracker hjælpe dig med at vurdere, hvilken indsats der bedst betaler sig.

Hold øje med konkurrenterne

Dit SEO-værktøj giver dig også muligheden for at se, hvordan dine konkurrenters websider udvikler sig i Google. Udnyt det. Hvis du kan se, at en konkurrent pludselig hopper flere trin opad i søgemaskinerne, så tag et kig på deres webside. Måske har de lagt en ny form for indhold op, som du også kan lave. Måske kører de en SoMe-kampagne, du kan få inspiration fra. Det kan også være, at denne konkurrent har lavet nogle ændringer i metadata, der giver øget eksponering. Når du ved, hvordan dine konkurrenter klarer dig, kan du også bedre gøre dem kunsten efter.

God vind med onlinesynligheden.

Comments