Trends i 2019: Italien er populært som aldrig før

Danskernes forbrugslyst har aldrig været større og det har også smittet af på de forskellige små specialtbutikker. Steder som SCARPA på strøget i København, melder om større omsætning end nogensinde.  SCARPA er en lille forretning, som sælger eksklusive italienske sko. Ligeså er gadebilledet i smilets by, hvor den ene italienske specialforretning efter den anden skyder op.

Italienske produkter

Alt hvad der står Italien på, kan sælges i 2019 – det værer sig ikke mindst deres italienske læderprodukter, som der sjældent har været større efterspørgsel på end der er i dag. Grunden til dette skal findes i, at Italien i manges øjne står for noget originalt, noget autentisk og noget spændende. Italien står ligeledes for noget familieejet og noget sydlandsk, som er noget af det man sukker efter i det kolde norden.

Lædervarerne fra Italien er ikke blot læder det er også Italiensk mad

Italiensk mad

Italiensk mad er nok det som folk mest forbinder med Italien. Det er her hvor solen skinner stærkest, hvor Amaronen står i blomst og hvor Risottoen smiler som sol over gudhjem.

Den italienske cuisine er et kapitel for sig selv og den har på retfærdigvis fået et comeback hos danskerne de senere år.

Det er ikke mange år siden, at Pizzascenen var totalt domineret af mellemøstlige forretninger med ostekant, tyk bund, massere af dressing med salat på toppen. De senere år har den originale, tyndbundede, Italienske pizza dog fået et comeback til den danske fastfood scene. Det er ikke mindst i forbindelse med sundhedsbølgen, hvor det lige pludseligt ikke er så moderne at indtage 2500 kalorier på én gang, men hvor man derimod godt kan nøjes med lidt mindre. Selvom det stadig gerne må være lækkert.

Sundhedsbølgen er blevet efterfulgt af en gourmetbølge, hvor den originale italienske pizza om muligt passer endnu bedre ind. Den Italienske pizza, som mange har fået, enten i Italien eller i deres drømme er med tynd og sprød kant, den benytter friske råvarer og har aldrig set skyggen af kebabmix.

Gourmetbølgen har også bragt fornyet fokus på risottoen, en ret der tidligere primært var henvendt til foodies rundt omkring i landet, er nu noget som alle gerne begiver sig ud i.

Rejser til Italien

Har alle dage været populære, men hvor det tidligere handlede mere om en bustur til gardasøen, med tilhørende familietelt og campingkøkken, så handler det i dag mere om at nyde livet. Hvis ‘gourmet’ er en bølge så rider livsnydermentaliteten på den som en surfer ud for kysten i Cold Hawaii. Derfor ser man også flere ture til storbyerne i Italien, det være sig Rom, Firenze, Napoli og andre steder. Stederne udmærker sig i folks erindring, som værende steder hvor den oprindelige italiener holder til. Og det er det som livsnyderne søger.

Comments