7 tips til den perfekte messestand

Der er nu til dags messer for alle industrier, og messer kan være den perfekte måde at få fremført sin virksomhed og sine produkter på. Vi har selv besøgt mange forskellige messer og derfor vil vi gerne dele ud af de 7 bedste tips, som vi har gjort os af erfaringer indtil videre.

Vær engageret!

Det nytter ikke noget at sidde inde standen og sende mails hele dagen, når du har muligheden for at snakke med hundredvis af kunder som går forbi din messestand. Der kommer mange potentielle kunder forbi jeres stand og de stoppet ofte og kigger ind, og det er der du skal være klar. Det skal være lidt ligesom den irriterende tøjekspedient, som spørger om han kan hjælper med noget, hver gang du træder ind i butikken. De er ikke på messen for sjov.

Book kundemøder på messen

Hav din computer stående ved siden af dig med din mail kalender åben ved siden af. Det gør at når du snakker med et lead, så kan du allerede signe dem op til et kundemøde og sende dem en mail invitation, så de ikke har nogen god undskyldning til at melde fra. Det er en nem og simpel måde og få booket dine møder ind med det samme. Det taget for lang tid, hvis du først skal sende et par mails når du kommer hjem fra messen igen.

Få e-mail sign-ups

Det er skide nemt og simpelt, men alt for få gør det. Lav en konkurrence hvor de kan vinde noget, som passer godt til segmentet som dukker op på messen, helst dit produkt. Så skal de skrive sig op til konkurrencen på din medbragte tablet/computer/telefon, og selvfølgelig tilmelde sig med e-mail og der kan de jo lige vælge, om de skal med på nyhedsbrev. Og selvfølgelig skal de det.

Gør så de messestand bliver set

En smart, billig og simpel måde at tiltrække flere personer hen til din messe stand på, er ved at få designet nogle lækre ting som folkene går rundt med på messen. Her synes jeg personligt at papkrus med logo og vandflasker med logo er perfekt. Du giver dem du har snakket med noget lækkert med på vejen, så de ikke bare smider det ud også har du stor designfrihed på produkterne. Med logo på disse ting, vil dine tidligere samtaler reklamere for dig løbende. Det giver også din stand den ekstra form for professionalisme.

Giv din leads noget med hjem

Når du har snakket med leads og de virker interesseret i dig og dit produkt, så giv dem muligheden for at huske dig når de kommer hjem. Det behøves ikke være dit marketingsmateriale, men gerne noget lidt hyggeligt som f.eks. slikpose eller bolsjer med dit logo på, så de husker at det er fra dig af. Du kan sikkert også finde på nogle små ekstra finurlige ting som passer ind i dit koncept, det kan være en miniudgave af dit produkt eller noget der relatere sig til det.

Gå ikke på kompromis med din placering

Selv om du kan gøre mange tricks til at få nogle besøgende til din messestand, så vil størstedelen af dine messebesøgende komme forbi ved et tilfælde. Den eneste måde du kan få flere forbi ved et tilfælde, er at have placeret din messestand et sted med en masse fodtrafik. Drop det billigste sted i det bagerste hjørne, modsat en placering ved indgangen af en dør. Det bliver du glad for på langsigt.

Gør lidt ekstra ud af din messestand

Lad nu vær med, at bare tage et højt bord og to stole med. Du bliver ikke lagt mærke til når de besøgende vælter forbi, gør dig selv tjenesten og ha’ et banner med dit navn på, og eventuelt en produkt- og/eller infovideo som kører på en skærm, som peger ud af hele tiden. Hvis du har mulighed for at have flere eksemplarer af dit produkt med i hånde, så er der ingen undskyldning for ikke at have det.