Flyforsinkelse – Dette skal du gøre, hvis uheldet er ude

Flyforsinkelse og hvad du kan gøre

Flyforsinkelse: Folkeskolernes sommerferie starter fredag, også er rejsesæsonen officielt skudt i gang. Flere hundrede tusinde danskere rejser hvert år til udlandet, og oplever i denne sammenhæng flyforsinkelse eller flyaflysning, men de færreste er klar over, hvilke rettigheder de har, når uheldet er ude.

Hvad skal man gøre ved flyforsinkelse

Flyselskaberne forsøger efter bedste evne, at undgå udbetalingen af erstatning til de rejsende. Derfor anvender de fleste erstatnings bureauer, der har til opgave at hent erstatnings pengene hjem til passagerne.

Alt efter hvorfra man rejser, den endelige destination og antallet af kilometer til destinationen er erstatnings størrelse forskellig. Ved rejser startende uden for EU til et EU land, og ved rejser fra et EU land til et ikke-EU land er præmierne  den samme.

For at kunne gøre brug af sit erstatningskrav, er en afgørende detalje forsinkelsens længde. Ved forsinkelser under 3 timer er det ikke muligt at bede om et erstatning, da dette kun er gældende for rejser over 3 timer, som nedenstående tabel fremviser.

AfstandUnder 3 timerOver 3 timer
Under 1500 km0,-1860,-
1500-3500 km0,-2980,-
Over 3500 km0,-4470,-

 

Ved rejser til og fra inden for EUs grænser er de samme vilkår for erstatning gældende, at det kun er ved rejser over 3 timer man kan kræve erstatning.

AfstandUnder 3 timerOver 3 timer
Under 1500 km0,-1860,-
1500-3500 km0,-2980,-
Over 3500 km0,-2980,-

 

Transport, hotel og forplejning

Det sker, at man til tider bliver nødsaget til, at vente ved flyforsinkelse. Dog er der også her noget man som passager kan gøre. Er forsinkelsen på mindst to timer, har man som rejsende ret til, gratis måltid, forfriskninger og telefonopkald. Man skal blot henvende sig flyselskabet ved den pågældende gate, da dette ikke altid bliver tilbudt med det samme af personalet.

Som sagt, forsøger de fleste flyselskaber ikke at stå i den situation at skulle betale erstatning og kompensation til de rejsende. Derfor bør man selv tage initiativ til de krav, man har som forsinket passager.

Er forsinkelsen derimod på mindst 5 timer, har man ret til en gratis overnatning på et udvalgt hotel, samt transport frem og tilbage til lufthavnen. Rejser man eksempelvis med det tyske flyselskabet Lufthansa, kan man på flyforsinkelse lufthansa se hvilke rettigheder man har, hvis man flyver med dem.

Overbooking eller nægtet boarding

Det sker at flyselskaberne til tider booker for mange pladser, end hvad flyet egentlig har plads til. Det kan også forekomme, at man spørger passagererne om nogle frivilligt vil opgive deres pladser, mod en ydelse. Dette kan være måltider, forfriskninger, hotelophold mv. De forskellige flyselskaber har forskellige politikker med hensyn til dette.

Det bliver udtrykt på Ryanairs hjemmeside, at de er det eneste flyselskab der ikke overbooker deres fly.

Oplever man forsinkelser med Ryanair, kan man se hvad man kan gøre ved dette på flyforsinkelse ryanair.

Comments