Tjek på tandremmen – din guide til skift af tandrem på bilen

Et skifte af din bils tandrem er en bekostelig, men nødvendig affære. Se her, hvordan du løbende varetager din motor og tandrems velbefindende.

Pludselig er uheldet ude, mens du sidder bag rattet. Med ét hører du en lyd, der ikke plejer at komme eller oplever et voksende spektakel fra motoren. Og det er her, du skal råbe vagt i gevær og tage dig i agt for tegnene i tide – inden det begynder at ose de forkerte steder fra, eller motoren giver efter, og du hurtigt står en falck-afhentning fattigere.

Motoren er en mekanisme og en sårbar en af slagsen. Den skal pudses, plejes og løbende tages under lup, så du sikrer dig, at potentielle problemer imødekommes i tide, inden de vokser sig store og bekostelige.

En skade på bilen – og i særdeleshed motoren – er nemlig meget mere end en ubekvem tur på værkstedet for dig og din bil. Det er også den udgift, de færreste har lagt ind i budgettet, og derfor en affære, man lige så godt kan spare sig – ved hjælp af løbende, forebyggende kontrol.

Og det er slet ikke så svært, som man kunne tro. Selvom større reparationer og udskiftninger af motordele bedst håndteres af kyndige hænder på autoriserede værksteder, kan du selv, med ganske få fokuspunkter, få øje på problemerne, inden de når at vokse sig store – og ikke mindst dyre.

Et godt eksempel på en lille ting i maskinrummet, der kan vokse sig til en stor ting for pengepungen, er tandremmen. Remmen, som sørger for funktionen på pumpe og ventiler i motoren, skal ifølge servicevejledningen skiftes med et fast interval. Et tandremsskift ligger i omegnen af fire-fem tusinde kroner, og det kan derfor være fristende at udskyde dagen, hvor remmen skal skiftes, og læderet skal op af lommen.

Pas dog på med det. Sprænger tandremmen først, kan det beskadige resten af motoren – og så er det en kontantafregning af en helt anden størrelse, der ligger forude.

Nedenfor følger en række gode råd til, hvordan du holder øje med din bils velbefindende – og håndterer skift af tandremmen.

Løbende kontrol sikrer lang levetid

Der er en række basale steder, du kan starte, hvis du vil sikre din bil, nærmere bestemt din motor, et langt liv.

Sørg for løbende at åbne kølerhjelmen og give motoren og de forskellige smådele et grundigt tjek. Uanset erfaring ud i motor og mekanik er faresignalerne nogle, selv den grønneste hobby-mekaniker kan spotte.

Kig efter oliebeholdning og rustdannelse i motorregionen. Ofte oversete småfaktorer, der på lang sigt kan have store skadevirkninger, der kan vise sig fatale. Omvendt er det ting, der med løbende kontrol og forebyggelse er med til at sikre din bils og motors velbefindende.

Er du ikke indehaver af de allerskarpeste motor-briller, kan det være en god idé at kigge efter mere professionel kontrol og vejledning. Flere autoværksteder udbyder månedabonnementer for rutinetjek. Typisk for et par hundrede kroner.

Det billigere alternativ er løbende at investere i separate undervognsbehandlinger og autotjek. Gør det til en vane at køre forbi værkstedet en gang eller to i sæsonen – eller i forbindelse med det halvårlige dækskifte.

Tænk andre services ind i tandremsskiftet

Når det kommer til tandremmen, varierer det fra bil til bil, hvornår den skal skiftes. Som regel vil det fremgå i bilens servicehåndbog, men regn med mellem 100.000 og 250.000 kilometers holdbarhed for en ny tandrem.

Eftersom selve udskiftningen af tandremmen allerede er et relativt dyrt foretagende, kan det være en fordel at overveje skift af generatorrem og vandpumpe i samme omgang, hvis de også nærmer sig sidste salgsdato. Således betaler du kun for de nye dele – og ikke to respektive reparationer.

 

Comments