3 gode råd til firmajulefrokosten

0

I mange virksomheder er et af årets store festlige højdepunkter, når der skal afholdes firmajulefrokoster. Der findes nok ikke mange, der ikke kender nogen der har begået dumheder, eller i hvert fald arbejder i virksomheder, hvor der er blevet begået dumheder til en firmajulefrokost. Firmajulefrokosten har nærmest en helt mytologisk betydning som noget, hvor det bare skal gå galt. Sådan behøver det dog langt fra være, for selvom det kan være sjovt for nogen at snakke om dem, der har dummet sig, så kan det være ubehageligt at være blandt dem der bliver talt om, og det kan sågar være karriereødelæggende.

Her kan du læse tre gode råd til hvordan i som virksomhed får en julefrokost, der ikke kun er god, men som også er noget i alle kan huske tilbage på for de gode ting.

1: Vælg en professionel arrangør  

Det kan være en rigtig god ide at overlade tøjlerne til professionelle, når det kommer til at planlægge julefrokosten. Allerede der er der måske mange der med det samme tænker kedelige fester, hvor man sidder i haller ved langborde og halvdårlig mad. Sådan behøver det bestemt ikke være, vælger man eksempelvis en arrangør som Grunk Event, kan man eksempelvis holde julefrokost på VEGA, D’Angleterre, Charlottehaven eller lignende, hvilket ellers ikke lige er steder man nødvendigvis forbinder med med firmajulefrokoster.

2: Som chef er du et forbillede

Hvis du er chef i virksomheden eller har en eller anden ledende stilling, er det vigtigt at du er med til at sætte barren for hvordan festen bliver. Hvis du opfordrer til en abefest og selv går forrest med at skylle den ene snaps efter den anden ned, så vil dine ansatte med stor sandsynlighed følge efter. Det er vigtigt at huske på, at du i det daglige skal være et forbillede, og det skal du også være til sådanne lejligheder. Der er nogen der har den holdning, at chefen skal gå tidligt hjem for at de ansatte kan slå sig løs. Der kan være en vis logik i dette, det er dog vigtigt at understrege, at det kun er i virksomheder med en dårlig kultur, at dette bør være tilfældet. Chefen burde kunne feste med de ansatte på lige vilkår, i langt de fleste virksomheder, og hvis det ikke er tilfældet, er der større problemer i virksomheden, end om julefrokosten bliver et hit.

3: Hold jer fra “firmasnak”

Ved en firmajulefrokost må man naturligvis gerne tale om arbejdet, hvilket er en helt naturlig del, da det burde interessere alle der er med. Der er dog også mange emner der bør blive på arbejdspladsen, ikke mindst utilfredsheder og lignende. En julefrokost vil aldrig være det rette sted at begynde at konfrontere ledere og chefer (eller ansatte for den sags skyld) med ting man er utilfreds over. Det er uhyre vigtigt at man holder dette tilbage, selvom man kan måske lige synes det virker som en god ide i beruset tilstand. Undskyldningen “Nå, sagde jeg det, det kan jeg ikke huske” holder meget sjældent.

Leave A Reply

Your email address will not be published.