Lev længe og godt med ketsjersport

Det kommer ikke bag på nogen, at motion kan forlænge livet. Men nu siger forskerne, at ketsjersport forlænger livet mere end andre sportsgrene. 

Forskere har studeret, hvordan sport påvirker den forventede levealder. Studiet omfatter 80 000 personer og beskrives i British Journal of Sports Medicine.

I studiet blev en gruppe inaktive menneskers dødelighed over en periode på fjorten år sammenholdt med dødeligheden hos sportsdyrkere.

Risikoen for at dø for tidligt var ikke uventet størst i gruppen af ikke-motionister.

Desuden viser resultaterne, at badminton, tennis og squash statistisk nedsætter risikoen for at dø for tidligt mest, nemlig med hele 47 %.

Også svømning kan øge den forventede levealder markant, men ikke nær så meget.

Der sås også en livsforlængende effekt af fodbold og løb. Men da grupperne var mindre i studiet, betragter forskerne ikke dette resultat som signifikant.

Derfor forlænger ketsjersport livet mest

Der kan være flere grunde til, at netop ketsjersport ser ud til at forlænge livet mest.

Ketsjersporten optræner kondition og udholdenhed. Samtidig udfordrer spillet også hjernen, fordi det er nødvendigt at være opmærksom hele tiden.

Desuden medfører squash, tennis og badminton ikke samme risiko for at få en alvorlig sportsskade som fx fodbold. Det betyder, at lange træningspauser på grund af skader sjældent er nødvendige.

Mange dyrker ketsjersport i klubber, hvor de møder nye og gamle venner. Det styrker livsglæden, hvilket også kan bidrage til et længere liv.

Med tennis, badminton og squash kan du også holde kiloene fra sidebenene og dermed mindske risikoen for blandt andet kræft.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du ikke kun nedsætter kalorieindtag, men sikrer dig proteiner fra fx kød, mælk, ost og æg.

Du kan samtidig overveje at dyrke lidt vægttræning for at bevare og udbygge muskelmassen, mens du slanker dig.

Der er derfor god grund til at gå på banen, hvis du drømmer om et langt liv – og du kan sagtens begynde, selvom du har passeret mange runde fødselsdage!

3 gode råd til at undgå skader i ketsjersport

Når du begynder at træne for første gang eller skifter sportsgren i en moden alder, kan der dog være god grund til at være ekstra opmærksom på at undgå sportsskader.

Det er ekstra ærgerligt at få en skade, når man lige er gået i gang. Alt for mange oplever, at de ikke kan genfinde tiden og lysten, når skaden har holdt dem væk fra træning et stykke tid.

Tip 1: Meld dig ind i en klub

Selvfølgelig kan du finde et træningsprogram på nettet. Det er udmærket, men det erstatter ikke en rigtig træner.

Overvej derfor at melde dig ind i en klub, hvor du får en træner.

Din træner kan hjælpe dig med at få et godt program, der tager hensyn til netop dit helbred, din nuværende kondition og dine skavanker.

Det sikrer dig den bedste chance for at få en god oplevelse på banen, der styrker dit helbred.

Tip 2: Vælg de rette sko

Det kan være en god idé at spørge træneren, hvis du er i tvivl om valg af fx sko. Det kan godt være, du har et par gamle løbesko bagest i skabet. Men hvis ikke de er rare at have på, så er det et rigtig dårligt sted at spare. Med gode sko kan du nemlig undgå mange irriterende småskader, klemte tæer og ømme fødder.

Tip 3: Lyt til din krop – og træner

Nogle bliver så begejstrede, at de overtræner.

Men du sikrer dig selv den største chance for at blive en dygtig og glad sportsmand ved at undgå skader.
Lyt til din træner – og til din krop! Det er bedre at træne jævnligt – og træne dig langsomt op – end at overtræne og få en skade, der holder dig væk fra banerne i lang tid fremover.

Kom i gang med ketsjersport

Se udstyr i stor webshop med opstrengningsmaskiner, badmintonketsjere, tennisketsjere og alt tilbehør.