Bliv skarpere på Google Ads dataanalyse og søgetermer
Google Ads er et kraftfuldt værktøj til annoncering online, der giver dig mulighed for at spore dine resultater for kampagner gennem søgeords- og annoncedata. Ved at analysere dine Google Ads-data kan du få indsigt i, hvordan dine kampagner klarer sig, og hvilke søgeord, der leder mest trafik til dit websted (og som rent faktisk konverterer). I dette indlæg vil vi se på, hvordan du analyserer dine data for søgetermer for at få mest muligt ud af dine Google Ads-kampagner:
1. Gå til fanen Søgeord i menuen til venstre i interfacet.
2. Vælg Søgetermer.
3. Her kan du så se data for de søgninger brugerne rent faktisk har lavet på Google og fået en annonce vist. Du kan vinge en søgeterm af for at redigere den.
4. Tilføj som søgeord hvis du vil have mulighed for at ændre i bud for det søgeord fremadrettet (hvis du kører med budstrategien Manuel CPC).
5. Hvis du vil tilføje negative søgeord, skal du klikke på Tilføj som negativt søgeord.
6. Check dine negative nøgleord + husk matchtype evt., og klik på Gem.
7. Hvis du vil eksportere dine søgetermsdata, skal du klikke på knappen “Download” i baren over dine data.
8. Vælg, hvordan du vil eksportere dine data. Når du klikker på en mulighed starter der download af fil – bemærk at det godt kan tage lidt tid.
9. Dine data vil blive eksporteret som f.eks. en CSV-fil, som du derefter kan åbne i Excel eller et andet regnearksprogram til yderligere analyse.
Ved at analysere dine data om søgetermer i Google Ads kan du få indsigt i, hvilke søgeord der fører trafik til dit websted (og med konverteringssporing også hvilke der giver konverteringer), og hvordan dine kampagner generelt set klarer sig. Hvis du vil blive endnu skarpere på dette, kan det selvfølgelig også give mening med et Google AdWords kursus.
Yderligere kan du ved at tilføje negative søgeord også sikre, at dine annoncer kun vises på relevante søgninger, hvilket kan forbedre dine kampagneresultater og ROI (Return on investment). Når du eksporterer dine data om søgetermer, kan du analysere dem yderligere i Excel eller et andet regnearksprogram, hvilket giver dig endnu mere indsigt i, hvordan du kan optimere dine Google Ads-kampagner for at opnå bedre resultater.
Alt i alt er det altså vigtigt, at du får tjekket dine søgetermer løbende som en del af din dataanalyse og optimering i AdWords. Derved vil du opnå de bedste resultater over tid.