Hvorfor er branding så svært?
Branding er en af de marketing- og kommunikationsformer, som er sværest at mestre. Det er samtidig et sted, hvor det også er svært at måle effekten af de forskellige tiltag, som man bruger over tid. For at forstå branding, hvordan man kan påvirke det og hvordan man forbedre sit brand, så du som minimum mestre 3 små discipliner:
Du skal vide hvad din målgruppe går op i!
Når man prøver at skabe et stærkt brand, så skal man også vide hvad der interesserer og hvad din målgruppe går op i. Hvilke værdier ser de som værende stærke og vigtigt i en verden, hvor der er alt for meget larm? Med sociale medier kan det være svært at finde hoved og hale i hvorfor nogle brands er bedre end andre, samtidig med at de ofte siger det samme. Mange brands slår sig f.eks. på at være bæredygtige, men hvad er bæredygtighed egentlig?
Nogle målgrupper kan godt lide bæredygtighed i form af globale klimavenlige initiativer, hvor andre måske hellere vil se lokale initiativer, som påvirker miljøet i ens nærområde. Bæredygtighed kan også være en cirkulær tankegang til produktion, hvor alle dele bliver brugt, rester bliver til andre produkter og al energien kommer fra vedvarende kilder. Her har man lavet et hjul, hvor alt bliver brugt og det kan fortsætte i en uendelighed.
Du skal kende din primære målgruppe ind til benet
Det kan også være, at du synes, at din målgruppe er lidt bred og indeholder mange forskellige typer og personer. Her skal du tage den største undergruppe og så skal du vide alt om dem. Hvilket tøj går de i, hvilke sociale medier kan de lide, hvad er deres største frygt, hvad gør dem glade, osv. Når du kender din primære målgruppe ind til benet, så kan du også nemmere kommunikere til dem, hvilket øger sandsynligheden for at de opfatter dit budskab på den rigtige måde.
Når man kommunikerer til målgrupper, så skal man altid huske, at det ikke er hvordan virksomheden kommunikerer det ud, men derimod hvordan modtageren opfatter det. Der kan være store forskelle i hvordan du ser din branding og dine værdier i forhold til hvordan det bliver opfattet af modtagerne og målgruppen.
KISS – Keep It Simple, Stupid!
De allerstørste og mest successfulde brands i verden har mestret den sværeste disciplin af dem alle: Simplicitet. Det kan være utrolig svært at finde frem til en simpel mission og kerne i ens forretning, men det er også her, at man kan vinde hele verdenen over. Ved at holde din mission, værdier og kerne simpel, så kan du også nemmere kommunikere dit brand til omverdenen, samtidig med at du altid er på rette vej.
Et af de største problemer, som tit opstår i skabelsen af brand, er overkomplicerede værdier og missioner, som bliver misforstået internt i virksomheden. Det skaber et budskab, som kan svinge afhængig af hvem der lige sidder og laver kommunikationen den enkelte dag. Derudover kan der også komme misforståelser i produktet, levering og alle de andre services, som i tilbyder, hvis i ikke har en simpel, men effektiv mission.
Start i dag og skab et brand, der varer ved!
For at lave et fedt og bæredygtigt brand, så bliver du nødt til at starte i dag! Prøv dig frem i starten, men husk altid at tage en dialog med dine kunder, så du også kan forstå hvordan de ser dig! Der er masser af guldkorn at hente fra ens nuværende kunder, da de altid har en grund til at have købt fra lige præcis jeres virksomhed.
Du kan blive klogere på forskellige strategier inden for kommunikation, marketing og branding på https://www.howbranding.works/, hvor du også kan læse cases fra andre virksomheder og se hvad de har gjort godt og skidt i deres branding.