Styrk din synlighed på Google med intern linkbuilding

Intern linkbuilding er en vigtig del af din on-page SEO. Med interne links forbinder du siderne på dit website med hinanden.

Gode interne links kan styrke din synlighed på Google. Men opsætter du dem forkert, kan det forvirre Google, og der kan opstå noget, som SEO-specialister kalder søgeordskannibalisme.

Søgeordskannibalisme opstår, når Google bliver i tvivl om, hvilken side der er den vigtigste for et givent søgeord/emne.

Lav interne links med omhu

Når du har brugt tid på søgeordsanalyse og tekstforfatning (eller du har betalt en dygtig tekstforfatter for at skrive dine SEO-tekster), så er det vigtigt, at du sætter dig grundig ind i, hvordan du opsætter interne links korrekt.

Når du linker internt, fordeler du værdi rundt på dit website. Når en side på dit site modtager mange interne links, sender du et signal til Google om, at de sider er ekstra vigtige.

Du skal derfor udvælge de sider på dit site, der er mest værdifulde for dig.

Når du ved, hvilke sider der er vigtigst, så vær konsekvent med dine interne links.

Tænk på de interne links som vejskilte. Sørg for, at du skilter tydeligt, så både Google og dine kunder kan finde rundt på din hjemmeside.

Når du opsætter et internt link, så brug relevante søgeord som ankertekst. (Ankerteksten, er det synlige klikbare element). På den måde fortæller du både dine kunder og Google, hvad den side du linker til handler om.

Eksempel på intern linkbuilding

Lad os sige, at du er personlig træner. Du har både en ydelsesside, hvor du beskriver personlig træning og et blogindlæg, hvor du guider folk til, hvordan de vælger en god personlig træner.

Du ved fra din søgeordsanalyse, at din ydelsesside er den vigtigste. Herefter peger du konsekvent dine interne links med ord som personlig træning og personlig træner hen på ydelsessiden. På den måde fortæller du Google, at det er din ydelsesside (og ikke dit blogindlæg), som er den vigtigste side for søgeordene personlig træner/personlig træning.

Fejl i interne links kan gå ud over din synlighed på Google. Hvis du er i tvivl om, hvordan du laver intern linkbuilding, så er det en god idé at få en SEO-specialist til at hjælpe dig.