Hvad er metakognitiv terapi?

Hvis man har gået til psykolog før, så har ham sikkert draget bekendtskab med kognitiv terapi. For at kunne forstå hvad metakognitiv terapi er, skal man først forstå hvad der adskiller sig fra metakognitiv terapi og kognitiv terapi.

Kognitiv terapi er en terapiform, hvor man har et fokus på de tanker man har om sig selv og de vanskeligheder man har. Det har været en meget populær terapiform i lang tid, da man virkelig kan komme i dybden med sine tanker om f.eks. depression og angst. Idéen bag kognitiv terapi er at man skal fokusere på tankerne. Det er her hvor metakognitiv terapi adskiller sig.

Metakognitiv terapi er som navnet fortæller, en terapiform hvor der er fokus på et dybere niveau end tankerne. Metakognitiv terapi beskæftiger sig med de overbevisninger vi har om vores tanker. Så hvis man går rundt med tanker om at sine bekymringer er ukontrollerbare, så vil dette styre og påvirke vores videre respons. Derfor arbejder man meget mere med at få positive tanker og nedlægge den nuværende onde cirkel, hvor de bekymrende tanker vedligeholde og forstærker symptomerne.

Metakognitiv terapi er evidensbaseret – det betyder at det er udviklet igennem forskning og målbare resultater. Det blev udviklet af professor Adrian Wells fra Manchester Universitet. Han arbejdede med princippet på at menneskets psyke er selvregulerende, som bygges på forklaringen om at vi alle kan have negative tanker, men ikke alle tanker udvikler sig til psykiske lidelser.

Cognitive Attentional Syndrome

Cognitive Attentional Syndrome, CAS, er hvad man på dansk vil kalde opmærksomhedssyndrom. Det er her hvor bekymringerne sker. Når CAS aktiveres, som en respons på en ubehagelig tanke, så begynder vi at bekymre os og gruble. I metakognitiv terapi anses CAS som den fællesnævner, som skaber den psykiske mistrivsel. Det er derfor formålet med metakognitiv terapi at reducere den tid vi tilbringer i CAS – man vil derfor lære og træne en teknik som kaldes Detached Mindfuldness. En teknik hvor du lærer at afkoble dig selv og derved ikke overbehandle de negative tanker. Du kan opleve alt dette på hos din Psykolog i Hillerød.