Fordele ved at strække ud

Der er mange fordele ved at strække ud regelmæssigt. I denne artikel, som er skrevet af en fysioterapeut, får du nogle af dem. Sidst i artiklen er der et link til Iformsupport, hvor du kan hente et gratis og printklart udstrækningsprogram. Der er også videoer til hver udstrækningsøvelse.

Udstrækning kan forbedre kropsholdningen

Stramme muskler kan forårsage dårlig kropsholdning. Specifikt kan musklerne i brystet, ryggen (både nedre og øvre) og hofter forårsage dårlig kropsholdning, hvis de er stramme. Mange af os bruger mindst en del af vores dag på at sidde ved en computer eller kigge på en telefon eller tablet. Den stilling, der er typisk ved disse aktiviteter (afrundede skuldre og fremadskudt hoved) er en stilling med dårlig kropsholdning. Vi kan forbedre dette ved at strække brystmusklerne, øvre trapezius og hamstringsmusklerne, for at nævne nogle få. 

Udstrækning kan forbedre bevægeligheden og forhindre tab af bevægelighed

Efterhånden som vi bliver ældre, bliver vi mere stive i det. Det kan vi modvirke ved at lave regelmæssig udstrækning. Selvom bevægelsesområdet i nogle led er begrænset, kan udstrækning hjælpe med at forbedre dette. 

Udstrækning kan mindske rygsmerter

Dette går lidt hånd i hånd med kropsholdning. Hvis vi har dårlig holdning i den øvre del af ryggen, kompenserer lænden og kan udvikle smerter. Også hvis vi har stramme baglår eller hoftebøjer, kompenserer lænden og kan udvikle smerter. At strække benmusklerne og de muskler, der er nævnt for kropsholdning, vil sandsynligvis hjælpe med at mindske rygsmerter. 

Udstrækning kan forebygge skader

Hvis du strækker en muskel for langt, vil den blive anstrengt eller revet. Hvis du strækker dig og øger det område, som en muskel kan bevæge sig i, reduceres sandsynligheden for at skade den. Udstrækning før fysisk aktivitet hjælper specifikt med at forhindre skader ved at bringe blodgennemstrømningen til musklerne, varme dem op og mindske enhver stramhed, de måtte have for at forhindre en belastning eller en rift. 

Udstrækning kan reducere muskelømhed

Hvis du har ømhed i en muskel eller muskelgruppe fra en nylig træning eller fra en muskelspænding, kan udstrækning hjælpe med at lindre noget af dette ubehag. Mange gange, når vi kommer til skade, strammes musklerne omkring skadestedet op som en beskyttende reaktion. Ved at strække disse stramme muskler ud, kan smerter og ømhed lindres. 

Få et gratis og printklart udstrækningsprogram 

Du har nu fået nogle fordele ved at strække ud. På Iformsupport kan du finde hele 49 udstrækningsøvelser med videoer til hver øvelse. Der er også et printklart udstrækningsprogram i pdf.