Få al den søvn du har brug for

Ligger du bare, og vender og drejer dig, når du skal falde i søvn om aftenen, eller vågner du flere gange om natten – hver nat. Det er rigtig træls og irriterende at blive forstyrret eller have en ujævn søvnrytme. En ujævn søvnrytme har nemlig indflydelse på din hverdag, og hvordan du kan præstere på job, i sport, eller bare over for andre som person. 

Søvnen er vigtig for os, da vores hjerne ved søvn, bliver renset for affaldsstoffer – og studier fra University of Rochester Medical Center i USA viser, at vi minimum skal have 7-8 timers søvn – før vi er renset ud i hjernen. Får vi ikke tilstrækkelig med affaldsstoffer væk, påvirker det vores ageren og præstation. 

Der er flere ting som kan spille ind, hvis du ikke sover godt om natten, eller ikke kan falde i søvn om aftenen. Vi vil prøve at belyse nogle af de hyppigste herunder. 

Skærmtid inden du går i seng

Desværre, så er det en almindelig vane, for de fleste af os – at vi går direkte fra TV´et i stuen, for så at tænde TV´et oppe i soveværelset. Dette er en klar fejl at begå, hvis du gerne vil undgå at have svært ved at falde i søvn.

Lyset fra TV skærmen, går ind og påvirker hormonet – melatonin – som er det stof der frigives, når det faktisk er tid til at gå i seng. Det frigives da vores omgivelser bliver mørke – lidt ligesom en undulat i et bur. 

Men tænder vi TV´et kommer der lys til øjnene, som naturligvis påvirker frigivelsen af melatoninen. 

Det gælder naturligvis også lyset fra smartphonen. 

Pladsen i sengen

En anden ting, som kan påvirke vores søvn er, hvis vi sover i en alt for lille seng. Dette er især gældende, hvis man er et par, som deler seng. Er der ikke rigeligt med plads, vil bevægelser mm. være forstyrrende for den anden.

For at undgå at man slås om pladsen, er det derfor værd at foretrække, at i investerer i en seng med en god størrelse. 

Har i pladsen til det i soveværelset, så er en king size seng, altid værd at foretrække. Det er en sengetype, som enten har målene 200 eller 210 cm i bredden og 200 eller 210 cm i længden. 

Er soveværelset ikke stor nok til en king size seng, kan men med fordel og sagten vælge en Queen size seng i stedet. Her er der tale om sengestørrelse på 160 x 200 cm eller 180 x 200 cm

Forstyrrende lyde

En sidste ting som kan være rigtig forstyrrende under søvnen, er telefonen – som i de fleste soveværelser, ligger på sengebordet. 

Har man ikke gjort nogen aktiv handling, så vil der ganske automatisk, poppe notifikationer fra diverse apps – i løbet af hele natten.

Både lyde, men ligeså vel vibrationen fra telefonen er rigtig forstyrrende under din søvn. 

En anbefaling skal derfor lyde, at du enten sætter din smartphone på “Forstyr ikke”, hver nat – eller ligger din smartphone i et helt andet rum.